avtryck

1998 startade på ett mycket trevligt sätt i och med att jag var involverad i utställningen "Avtryck av verkligheten" på Forumgalleriet i Malmö. Den varvade serier, texter, bilder, graffiti, målningar, video, musik och film på ett framåt och intressant sätt. Gunnar Krantz var ankare bakom det hela och han dokumenterade utställningen både på internet och CD-ROM-skivan "Avtryck 1998". Bland de medverkande märktes David Liljemark, Daniel Ahlgren, Martin Fredrikson, Asfalt-gänget och Calle Thörn. Med 900 besökare på två veckor var det den tredje mest besökta utställningen i Forumgalleriets historia.

Året fortsatte med att både "Karu cell" och "Hjärteblod" fick Urhundenpriser, den förstnämnda för bästa översatta album och den andra för bästa svenska album. Priserna delades ut på Seriefrämjandets dag i Stockholm under mars månad. Kati Kovács kunde tyvärr inte närvara vid ceremonin, men blev mycket glad för sitt pris i alla fall. Flera av Optimals skapare medverkade också på den stora utställningen KB goes comics på Kungliga biblioteket, bland andra Kati Kovács, Daniel Ahlgren och David Liljemark.

Det blev bara höstalbum även under 1998, men det var mest av praktiska skäl, då det var en hel del att bita i vad gäller byråkrati och annat när företag delas upp. Lagom till Bokmässan i oktober kom i alla fall fyra album ut. "Allt för konsten" togs emot mycket välvilligt, och denna antologis mix av självbiografi och vardagsrealism fick en hel del lovord av kritikerna. Både etablerade namn som Gunnar Krantz, Ahlgren, Mats Källblad (f d Kjellblad) samt David Liljemark, och nykomlingar i albumformatet som Li Österberg (vars serie kanske uppskattades mest av alla, kanske förvånar det många att hon i vanliga fall gör fantasyserier!), Rasmus Gran/Patrik Stigzelius, Karna Rusek, Eva Gyberg och Calle Thörn medverkar. En CD-ROM producerad av Krantz medföljde de första 400 exemplaren och höjde intresset för albumet ytterligare.

Utöver detta blev det soloalbum för Gunnar Krantz ("Nazibeatles och andra berättelser"), David Liljemark ("Maxine", omdebatterad innan utgivningen för att den utspelar sig på en särskola, men när väl folk fick läsa den förstod de att den var bra på riktigt) och Mikael Tomasic ("Cyberspace surfin'", efter manus av journalisterna Hans Sidén och Per-Erik Winberg).

Under bokmässan hedrades Mats Källblad för övrigt med Serieakademins Adamsonstatyett för sina album "Garagedrömmar" och "Vakna laglös".

Innan året hann ta slut producerade Gunnar Krantz ytterligare en serieutställning, nu på Virserums konsthall mitt i djupaste Småland. Målet var den här gången att göra en konstutställning med serier och det tacklades genom att uteslutande arbeta med installationer. Resultatet blev riktigt lyckat och konsthallens 400 kvadratmeter fylldes med verk av Ahlgren, Liljemark, Thörn, Källblad, Gran/Stigzelius (deras verk var en serie i skala 1/1, mycket lyckat), Simon Gärdenfors, Li Österberg, Eva Gyberg, Henrik Bromander, Kati Kovács med flera. Även Serietecknarskolan i Hofors och Seriefrämjandet fanns representerade med presentationer av sina respektive verksamheter. Som synes kretsade utställningen kring teman som självbiografi och vardagsrealism, liksom albumet "Allt för konsten". En stor del ägnade Gunnar också åt att aktivera besökarna genom en fanzineverkstad, där man både kunde sitta och teckna och kopiera upp sina verk. Dessutom fanns ett "bibliotek" med ett fint urval svenska och nordamerikanska serietidningar och album.

Utställningen varade en bit in på januari 1999 och uppmärksammades flitigt i både dagspress och TV. Se den utförliga dokumentationen på Seriernas Världs hemsida.

Optimals första textbok blev "Konsthögskolan på nätet?", skriven och producerad av Kamilla Rydahl och Gunnar Krantz. Det är en debattbok om konstpolitik, kuturstöd och sponsring. Den har också fått en fortsättning på nätet i form av Konstarenan/Bryt tystnaden.

Vårt fjärde Urhundenpris fick vi för antologin "Allt för konsten", återigen som bästa svenska seriealbum. Det var första gången som en antologi fick priset, och kanske också förvånande med tanke på att sex av skaparna aldrig tidigare tryckts i albumform.

Den största förändringen för 1999 var att jag äntligen fick chansen att börja trycka inbundna böcker. Ända sedan Optimal Press registrerades har jag velat ge ut böcker med hårda pärmar och då vi nu började använda oss av utländska tryckerier kunde jag göra verklighet av denna önskan. Det blev fyra album samtidigt och det mycket goda mottagandet gjorde att det kändes självklart att fortsätta på samma inbundna linje.

Då jag spolade Bokmässan detta år, kom nyheterna ut först under november månad. Daniel Ahlgren kom med "Livet är en fest" och David Liljemark med "Susanna & Bo"; därtill utgavs debutanterna Åsa Grennvall ("Det känns som hundra år") och finländaren Pentti Otsamo ("Den lilla människan"). Åsa Grennvall är till dags dato den debutant som väckt överlägset mest uppmärksamhet på det här förlaget. Den svenska seriemarknaden har skrikit efter en serieskapare av hennes kaliber länge och väl, och detta var en typ av album jag velat ge ut sedan jag startade det här förlaget. Åsas självbiografiska mix av ångest och dissekerande av könsroller kändes helt rätt.

Hemsidan halkade efter under denna tid då Gunnar Krantz inte längre hade tid att uppdatera den. In kom istället Björn Schagerström och han har sedan i februari 2000 haft hand om arbetet med den. Samtidigt utkom Daniel Ahlgrens samling med skämtteckningar, "Härda ut". Denna 96 sidor tjocka samling med nihilistiska teckningar och serier kan enbart köpas av Optimals postorderkunder. Även denna bok hade Björn hand om produktionen av.

Den norske tecknaren Jason har varit väldigt produktiv under de senaste åren, och bland annat tecknat ihop fyra nummer per år av sin norska solotidning "Mjau mjau". Innehållet från nummer tre och fyra av denna tidning gavs ut i ett inbundet album i maj 2000. "Vänta lite..." handlar om två grabbar och hur en händelse under deras uppväxt får grava konsekvenser. Nytt sedan Jasons debutalbum "Fickan full av regn" (1996) var också att han valt att teckna alla figurer med djurhuvuden.

Optimals återkomst till Bokmässan var mycket lyckad och vi slog försäljningsrekord med bred marginal. Hela fem nyheter släpptes på mässan och de flesta av dem gick riktigt bra. David Liljemarks självbetitlade fjärde album sken vackert med sitt silveromslag, Åsa Grennvalls rosade uppföljare "Mie", Patrik Stigzelius och Rasmus Grans lilla debutalbum "In ska man" och antologin "Allt för konsten 2" togs emot väl. Norske Jason gjorde dessutom oväntat signeringssuccé och hade fullt upp i flera timmar med att rita gubbar och skelett både i "Vänta lite..." och färska boken "Schhh!". Andra skapare som gick att träffa i vår monter var Gunnar Krantz, David Liljemark, Karna Rusek, Mats Erland Larsson, Marcus Ivarsson, Stefan Petrini, Rasmus Gran och Patrik Stigzelius. I en uppskattad repris från 1996, var monterväggarna fyllda med textcitat ur albumen. En favorit hos besökarna var "Wow! Vad snyggt med svarta väggar!" från Åsa Grennvalls album "Mie".

Bråket kring "Fittstim"-boken kan knappast någon av er ha missat. Den ynglade av sig i två utställningar som har visats runtom i landet. Bland de medverkande var Åsa Grennvall, David Liljemark och Daniel Ahlgren. Eventuellt kan det gå att se den även under 2001.

Skandalutställningen "20" på Galleri Dialog i Stockholm var mindre trevlig, då David Liljemark censurerades till den grad att han kände sig tvungen att dra sig ur utställningen. Daniel Ahlgrens verk visades dock i intakt skick, märkligt nog.

Under november/december fick dock David Liljemark sin revansch med en egen separatutställning på Serieteket i samma stad, där han ställde ut allt material som censurerats av Galleri Dialog och mycket mer.

Även invånarna i Sandviken fick se en fin liten utställning, då Mats Erland Larsson, Stefan Petrini och Li Österberg hade en uppskattad sejour med serier och teckningar på Stadsbiblioteket där.

Ingemar Bengtsson

Se lista på Optimals alla utgåvor.


 


Optimal Press
Box 2408
403 16 Göteborg

Tel
031-473857

Postgiro
120 15 86-3

Org. nr
670107-5530

E-post
info@optimalpress.com

Webbplats
www.optimalpress.com





Asfaltgänget på utställningen Avtryck.